4 Eyl 2009

Tütün yasağında niyet ne?

Herkese merhabalar...
Mertol, Onur, Can, Selo'nun oluşturdukları bu güzel blogda bana da bir yer ayırdıkları için öncelikle onlara teşekkürlerimi iletmek istiyorum...

Gündeme dair her konuda sizlerle görüşlerimi paylaşacağım...

İlk olarak dün gördüğüm bir manzara ile ilgili yorumlarımı sizlerle paylaşmak istiyorum...

Yazımın başlığında olduğu gibi bu gördüğüm manzara, kapalı mekanlardaki tütün yasağı ile ilgili...

Biliyorum... çok yeni bir gündem maddesi değil. Blogdaki yazarlarımızdan birçoğu da tahminimce bu konuyla ilgili düşüncelerini paylaşmışlardır ama bende bir dokundurmak istedim...

Gördüğüm mekân bebekte ünlü bir restoran&bar'ın önü...
Arabamla trafik içerisinde sıkışmışken gözüm bir mekânın önüne takıldı...
Mekânın önünde İnanılmaz bir kalabalık vardı ilk başta durumu çözemedim ne oluyor falan oldum sonra aklıma bu tütün yasağı gelince hey allahım dedim arabamla bölgeden uzaklaştım...

Bedri Baykam İtalyan gazetesine tütün yasağı ile ilgili yaptığı açıklamada:
“Aslında çalışmak, yürümek, yemek yemek, hatta flört etmek için sigara içmek bir ihtiyaçtır. Bu yasa başarılı olacak mıdır? Bunun arkasında başka hesaplar var. Bence hükümetin sigara yasağını yürürlüğe sokması aslında toplumun sağlığını düşünmesinden ileri gelmiyor. Başbakan Tayyip Erdoğan toplumun yaşamını değiştirmek için her şeyi göze alıyor. Örneğin alkollü içkilerin satış, dağıtım ve tüketim hakkını aşındırmaya çalışıyor. Sigara yasağı ile toplumun geceleri kulüplerde, diskoteklerde eğlenmesi, dans etmesi hatta flört etmesi ve bunun yaparken sigara ile alkol gibi doğal aksesuarlarla zenginleştirmesini hükümet engellemeye çalışıyor. Demokrasi ve tolerans adına yıllardır üniversiteye türbanı sokmak isteyen hükümet, diğer yandan zıt bir kararla ve bu tür yasaklarla toleranssızlığını gösteriyor. Hiç abartmıyorum ama yasaklarla hükümet, İslam’ın değerleri adına toplumun dans etme yerine dua etmesine yönelik yeni kısıtlamalar getirecek. Umarım yanılıyorumdur.”

Ne kadar da güzel söylemiş Bedri Baykam bütün olayı özetleyen bir açıklama belkide…

Tütün yasağını başlatan ve uygulayan AKP olduğundan dolayı aklımda birçok soru işareti mevcut...

Çünkü bu iktidar diğerlerinden farklı olarak, kendi yaşam tarzlarını topluma dikte etme çabası içerisinde olmuş bir iktidar...bunun birçok uygulamalarını gördük bu zamana kadar....

Tütün yasağının amacı nedir? ilk önce bu sorunun cevaplandırılması gerek...
Bu sorunun cevabı pasif içici konumuna düşenlerin korunmasıdır...
İnsanları ve gelecek nesillerin korunması muhabbeti külliyen yalandır ve saçmadır...
Herkesin özgürce yaşadığı bir ülkede değil miyiz?
İnsanları korumak ise muhabbet bu inceden inceye insanların üstünde baskı oluşturacak rejimin öngörüleridir...

Eğer insanları ve gelecek nesilleri sigaradan korumak tezini destekliyorsanız o zaman yarın öbür gün alkolün zararlı etkilerinden bahsedip insanların alkol kullanımına müdahale edilmeyeceği ne malum?

Bir de bana komik gelen bir olayda şimdi bu tophanedeki nargilecilerde ki bu tütün yasağına da kılıf olarak oradaki çalışan işçilerin sağlığı öne atılıyor ya…insanın bunu söyleyen insanın suratına hadi oradan be diyesi geliyor…
Çeşitli sektörlerde kayıt dışı çok riskli ortamlarda çalışan işçileri (kot taşlama fabrikalarında çalışan işçiler) umursamayan bu hükümet nargile cafedeki çalışanların solacağı dumanı mı düşünüyor?
Bana hiç inandırıcı gelmiyor size geliyor mu?

5 yorum:

  1. Bedir Baykam bence epey kotu soylemis. Saydigi seyler icin sigara bir ihtiyac mi? Amur'cum sorunun muhattabi oluver :)

    Ok, alkol, eglence, flort, kari kiz baglantisi uzerinden sigara yasaginin AKP'nin hosuna gittigi iddiasi gayet mantikli. Tamam da bir yasak bu kadar baglamindan koparilmamali. AKP eger bu yasaklar butun dunyada - sadece avrupa demiyorum butun dunyada - artik yavas yavas bir norm haline gelirken akp bu degisikligi yapabildi. 5 sene once yapamadi. Dolayisiyla olaya biraz da dunya konjonturunden bakin.

    Sokakta bar onunde sigara icen manzaralarini ben londrada ve buenos aireste cok gordum. "Smirting" diye, smoking ve flirting kirmasi bir kavram cikti ortaya. Yani, flort etmenin bahanesi bitmez, tukenmez kimse korkmasin, sigara icen cenah soguktan titreye titreye sigara icerken de baska bir dayanisma uzerinden birbirleriyle iletisime geciyorlar, yeni bir kamusal alan yaratiliyo. Akan su illa akar, bu sirada da, etrafinda cart curt sigara yakan insanlarin yarattigi kosullanmanin gaziyla gunde normalde 3-5 sigara icerken iki pakete cikan insanlar da, muhakkak ictigi sigarayi azalticaktir.

    amur'un daha onceki postunda bahsettigi tartismaysa ilginc. Bir yasa koyarken, isletmecilerle hic orta yol bulma cabasina girmeden, cok insafizca yasagi koymak akp'nin muhafazakar hayat dunyasini dayatma noktasidir. "dumansiz hava sahasi" yaratmak diye bir uygulama cok az ulkede var, bi cok yerde cok daha saglikli dengeler bulunabiliyor, hem pasif icicileri korumak, hem de sigara icenleri otekilestirmemek adina.

    farkli modeller var, ama amur'un modeli bana dogru gelmedi bu arada. isletmecinin kararina kaldiysak, onlar zaten bugune kadar kendi kararlari dogrultusunda isletmiyolar miydi?

    YanıtlaSil
  2. bende sigara yasağının sacma oldugunu söylemedim yazımda sadece niyetin ne oldugunu anlatmaya calıstım ve insanlara yutturulmaya çalışılan nedenlerin ne kadar saçma oldugunu belirttim...her iki tarafı düsünerek bir cozum bulunmalıdır bu konuda...

    YanıtlaSil
  3. Gökhan'cım malesef ilk yazına ciddi muhalefet etmek zorundayım.

    Sigaraya ne kadar karşı bir insan olduğumu herkes bilir. Bu yüzden taraflısın diyebilirsin ama bu konu bence taraflı olunması gereken bir konu.

    Kerem'e katılıyorum, bütün dünya (sadece avrupa değil, dünya) sigarayı yasaklarken Türkiye'de de ancak gelmesi gene bir başarısızlık ama bunada şükür. 1999 yılında Connecticut eyaletinde (tüm eyaletler kendi yasalarını çıkarttıkları için her eyalette farklı zamanda yasak geldi) sigara aynı şuanda Türkiye'de olduğu gibi yasaklandı. Bar, cafe, restorant ve diğer tüm kapalı alanlarda sigara yasaklandı. Hatta işi ileriye götürüp üniversite sınırları içerisinde (bahçede dahi olsa) sigara içmeyi yasaklayan okullar oldu. Amerikan ordusunun askerlerine aşamalı olarak sigara içme yasağı getirdiğini ve 10 yıl içerisinde askerlerin orduda sigara içmelerinin tamamen yasaklanacağınıda geçenlerde okuduk gazetelerde.

    Burdaki amaç insanların özgürlüklerini kısıtlamak, dini yaşam tarzlarına yöneltmek değildir. Burdaki asıl sebep bugün dünyadaki herşeyi yöneten tek unsur olan ekonomiye sigaranın etkisindendir. Sigaraya harcanan paradan çok burada göz önüne alınan sigara içenlerin ileride yaşadıkları sağlık sorunları yüzünden sosyal sağlık kuruluşlarının yaşadığı zararlar. O kadar büyük çoğunluktaki sigaraya bağlı hastalıklar SSK tarzı devlet kuruluşları artık karşılıyamıyor bu "sağlıksız" insanların sigortalarını.

    Sigara içmeyen biri olarak bana vermiş olduğu kişisel rahatsızlığı, pasif içicilik ile sağlığımı zedelemesini ve iğrenç kokusunun her kapalı alanda donuma kadar sinmesinin yanında birde ödediğim SSK pirimlerime sigara içenlerin hastalıklarıyla baş edebilmek için zam yapılması tam bir çifte standart.

    Sigara içilebilen bölümlerede tamamen karşıyım çünkü ne zaman grupta sigara içen biri olduğunda sigara içilmeyen bir bölüme oturuldu barlarda veya restorantlarda? Hep sigara içilen bölüme oturuldu, oturuluyor (şu yaz günlerinde bahçelerde) ve oturulacak.

    Yasanın bir başka örneğinide İtalya'da 2004 yılında yaşadım. Perugia'da yasak başladığında türklerden bile fazla sigara içtiklerini gözlemlediğim İtalyanların (ki İtalyanca da bir deyim vardır "Türk gibi sigara içmek") Ocak ayı soğuğunda barların, restorantların ve cafelerin önünde nasıl topluluklar halinde titreye titreye sigara içtiklerini gördüm. Aradan geçen kısa zamanda o topluluklardaki sayının da nasıl azalmaya başladığını gözlemledim. Kendi grubumuzda bile sigara içen arkadaşlar bir bir sigarayı bırakmaya başladı veya sigarayı bırakmak için uğraş vermeye başladı.

    Her bakımdan sadece zarar olan sigaraya karşı alınması gereken çok daha fazla önlem vardır bence ama bu yasaya da şükürler olsun. 10 yıl geriden gelsekte sonuçta bir başlangıç yapıldı, arkasında sonuna kadar durulması gerekiyor!

    YanıtlaSil
  4. ben yasagın sacma oldugunu solemıyorum ama samimi olduguna inanmıyorum demek istemistim :)

    YanıtlaSil
  5. samimiyet aramamak lazim, ise bakmak lazim diyorum ben de bunun uzerine gokhan.

    kurt acilimi: samimiyetsiz
    ermeni acilimi: samimiyetsiz
    kibris acilimi: samimiyetsiz
    sigara yasagi: samimiyetsiz

    biz kendimiz ne istedigimize bakmaliyiz.

    kurt acilimi: arkadasindayiz. bizce yontem bu olmali diyebilmeliyiz. arkasindayiz diyebilmeliyiz iyi olacagini dusundugumuz seyleri. kurt acilimindan ne anladigimizla alakali bunlar tabi. sigara daha az detayli, daha rahat bi konu tartismak acisindan.

    ortada dogru bir politika varsa, yapici olarak arkadasinda olunmali bence. samimiyetsiz deyip kenara attigimizda bence yapici olmuyoruz.

    buna mukabil;

    toki'nin yaptiklari: karsiyim
    3. kopru: karsiyim
    karadeniz sahil yolu: karsiyim

    durum boyle bence. olay odakli bakmak. niyet okumak bizi atil kilar.

    genel resim de onemlidir tabi. insanin bir de butun bu tekil olaylara olan yaklasimlarinin bir ortak referansini tanimlayan, ideoloji ya da dusunce sistemi gibi bir sistemi olusur. ama her hangi bir partinin, bizim kafamizdaki bu sistemin yanina yaklasamadigi bir ortamda, politika alanlarinin ozeline inmeliyiz. akp dindar deyip her politikasinin altinda samimiyetsizlik aramamaliyiz.

    bu arada, gokhan, sen her politika icin boyle mi dusunuyorusn tabi bilmiyorum. bu benim etrafimda gordugum genel bir yaklasim. senin uzerinden bu yaklasima girdim.

    maksat muhabbet. :P

    YanıtlaSil