16 Ara 2008

İstanbul için özür dileriz !..

Yeni polemik "Özür Dileme"

Bir grup aydın bir hareket başlattı bugünlerde,

şöyle demişler.

“1915’te Osmanlı Ermenileri’nin maruz kaldığı Büyük Felaket’e duyarsız kalınmasını, bunun inkar edilmesini vicdanım kabul etmiyor. Bu adaletsizliği reddediyor, kendi payıma Ermeni kardeşlerimin duygu ve acılarını paylaşıyor, onlardan özür diliyorum.”

O zaman bende şahsım adına 1453' de Eski İstanbul için Konstantin Palaiologos başta olmak üzere Bizanslılardan özür diliyorum, ilk aklıma gelen bu.

Bu konuda en güzel cevabı Ayşe Kulin vermiş;

“Benim özür dileme listemde, şartsız ve öncelikli olarak Hırant Dink’in ailesi ve cemaati, öldürülen papazların aileleri ve cemaatleri, töre cinayetine kurban edilen yüzlerce genç kadın, okuma hakkı ellerinden alınan on binlerce kız çocuğu, Sivas’da yakılan aydınlar, bir türlü ibadet haklarına kavuşamayan Aleviler, dillerini hâlâ serbestçe kullanamayan, kültürel haklarına sahip olamayan Kürtler, yerlerinden edilmiş Süryaniler, ayırımcılığa uğramış on binlerce vatandaşım, düşünce suçundan yıllarca hapis yatmış yazarım, çizerim, düşünürüm var. Bu yukarda saydığım suçların hepsi benim yaşam sürecimde işlendiği için, hepsinden ben de sorumluyum. Bu suçları işleyen ya da bu işleri düzeltemeyen hükümetlere benim yaşamım boyunca oy verildi. Vebali boynumdadır. Yukarda saydıklarımdan ve aceleden yazmayı unuttuğum daha nice suçtan sorumluyum. Utanç içindeyim.
Huzurlarında yerlere kapanarak özür diliyorum.
1915 Yılında benim annem dahi henüz doğmamıştı.
Olsun, Ermeniler’den yine özür dileyebilirim ama bir şartla:
Ermeniler de, 1960’lı yıllarda öldürmeye başladıkları Türk diplomatları, bu kişilerin ölen delikanlı oğulları, eşleri, gencecik şoförleri ve korumaları için
Ve
1915 olaylarında camilere doldurarak yaktıkları, kafalarını kestikleri Müslüman Türkler ve Kürtler için özür dilerlerse
Ve
Balkan Savaşı sonrasında, Balkanlarda katledilen yüz binlerce Osmanlı için Sırplar, Hırvatlar, Bulgarlar ve Yunanlılar;
Kafkaslardaki sürgün ve techirlerde mezalime maruz kalan, can veren Kafkasya halkı, Çerkesler ve Kırım Türkleri için de Ruslar özür dilerlerse, ben de Ermenilerden özür dilerim. Ben, Bosna’da katliama uğramış göçmen bir ailenin evladı olarak yüreğimde hiçbir halk için bir damla kin taşımadım ve özür talep etmedim, savaşın ve politikanın acımasız olduğunu hep bildim. Ermenilerden özür’ü ancak karşılıklı özürleşeceksek dilemeye hazırım. Çünkü, 1915 olayları, Amerika’nın Irak çıkartması değildir. 1915’de tek taraflı suç yoktur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder